keskiviikko 16. joulukuuta 2009

KENEN "päätä" Temppeliritarit palvoivat??



Syytekirjelmän mukaan vuonna 1314 roviolla poltetut temppeliritarit olivat palvelleet rituaaleissaan "parrakasta päätä", nimeltään Baphomet. Oliko tälläistä objektia olemassa, ja jos oli, kenen pää? oli kunnioituksen kohteena??




Edellä on jo osoitettu, että Temppeliritariston Pariisin päämajassa kunnioitettu "pää" on todennäköisemmin ollut "tietoisuuden pää", "ras el-fahmat", eli henkisen uudestisyntymisen metaforinen ilmaus, kuten islamilaisella Sufi-suuntauksellakin. On kuitenkin painavia syitä tutkia sitä mahdollisuutta, että palvonnan kohteena pidetty esine tai reliikki on ollut olemassa. Seuraavassa joitakin hypoteeseja.


"Mandylionin" eli J.Kristuksen käärinliinan kasvokuva

Tiedetään, että Kristuksen hahmon ja kasvonpiirteet säilyttänyttä liinaa on pidetty esillä suurien juhlien aikana Bysantissa, jossa sitä säilytettiin aina siihen asti kun ristiretkeilijät ryöstivät Konstantinopolin. Liina on tiedon mukaan ollut erityisessä rasiassa niin, että vain kasvot ovat olleet näkyvissä. Se on siis ollut palvottu "pää" ainakin Bysantissa.

Nykyisin Torinossa esilläoleva liina tuli julkisuuteen 1300-luvulla, yhdessä temppeliritareiden suurmestarin, Jacques de Molayn kanssa teloitetun ritarin, Geofri de Charneyn, suvun toimittaessa liinan Italiaan. Missä liina on ollut Konstantinopolin ja Torinon välillä, siitä ei ole lopullista tietoa, mutta on po. maininnat "päästä" ilman tietoa, mikä se oli.

JOS temppeliritarit kunnioittivat salaisissa menoissaan Vapahtajan käärinliinaa, Ranskan ahne kuningas Filip IV "kaunis" oli hyvin motivoitu salaamaan tämän asian ranskalaisilta ja Euroopan katolilaisilta. Inkvisitio sai siis kuumentaa vielä kerran työkalunsa ja hankkia "tunnustukset" paholais-Behemotin palvonnasta??


Androgyyninen ihmis-vuohi, Baphomet

Alphons Léviin, virkaheiton papin ja okkultistin, tekemän selvitystyön mukaan inkvisition kuulustelupöytäkirjojen "pää nimeltään Baphomet" liittyy kelttiläis-roomalaisen ajan "Sarvekkaan Jumalan" ikonografiaan. Merkitykset, jota Lévi ennallistukselleen antaa, ovat sitten puhtaasti 1800-luvun okkultismia.

Léviin tutkimuksiin tms. rohkeisiin päättelyihin perustuva "Baphomet"-hahmo on sittemmin elänyt omaa elämäänsä okkulttisessa ja satanistisessa kirjallisuudessa. Erilaisten puoli- ja täys-hullujen pienryhmien käytännöissä se näyttää saaneen samantapaisen roolin, kuin mitä 1300-luvun temppeliherroja vastustavat propagandistit olivat sairaassa mielikuvituksessaan sepitelleet.



Kallo?

Legendan mukaan Etelä-Ranskaan rantautui joskus pieni vene tai laiva, jonka mukana saapuivat Maria Magdalena, Josef Arimatialainen, eräs nainen ja eräs poika, ja heillä oli matkatavaroinaan mm. kasa luita. Tämän tarinan enempi analysoiminen kyseenalaistaisi J.Kristuksen ylösnousemuksen, eli antaapa asian olla.

"San Greal", eli Pyhä Graalin Malja liitetään joka tapauksessa tarinoissa Temppeliveljestöön, kuten myös "pyhä verilinja" (Sang Real = kuninkaallinen/pyhä veri!!). Ritarikunnan on väitetty suojelleen erään merkittävän henkilön jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa, mutta annetaan tämänkin asian olla.



Johannes Kastaja

Tämä huono-onninen maallikkosaarnaaja koki ikävän loppunsa, kun kuningas (oik: neljännysruhtinas) Herodes suostui Salomen pyyntöön nähtyään tämän hekumallisen tanssin. Evankeliumit eivät kerro, mitä tapahtui Johanneksen päälle, joten kaikki mahdollisuudet ovat auki.

Kreikan sanojen "Baph" ja "Metis", kaste ja viisaus, näkeminen "Baphometin" etymologiana tuo Johanneksen vahvasti mukaan tähän "pääjoukkoon".

Yhdistelmä nainen+irtopää jäi joka tapauksessa elämään omaa elämäänsä, ellei ole alkuperältään vielä vanhempi? Oheisessa Leo Taxilin kirjan kannessa esiintyy sekä Baphomet, Alphons Léviin visioimassa hahmossaan, ja irtonaista päätä kannatteleva nainen.



Sufien pyhimys ja marttyyri ibn Mansur

Epä-ortodoksinen islamilaissuuntaus, sufismi, sai oman marttyyrinsa kun Husayn ibn Mansur al-Hallaj, liikkeen filosofi ja ihmeidentekijä, tuomittiin vääräoppisuudesta kuolemaan vuonna 922, yhdeksän vuoden kuulustelujen jälkeen. Ibn Mansur naulittiin ristille, teloitettiin sen jälkeen lyömällä pää poikki, ja jäännökset vielä poltettiin, -paitsi päätä!

Tarinan mukaan Kalifin äiti antoi preparoida pään reliikiksi. Hallajta ei voitane helposti yhdistää "abufihametiin", mutta tutkija Idries Shah vertaa häntä vapaamuurarien initiaatio-riiteissä esiintyvän Hiiram Abiffin, Salomonin temppelin rakentajan, hahmoon.

Vapaamuurariksi initioidutaan Jerusalemin temppeliä edustavassa tilassa, samaistuen sen rakentajaan. Erästä sufi-lahkoa nimitettiin "rakentajiksi", ja heidän tiedetäänkin rakentaneen Al Aqsan ja Kalliomoskeijan. Tämä yhteys ei itsessään todista mitään, sillä klassisen vapaamuurariuden muotoutuessa 1700-luvulla, sufeista ja Islamin lahkoista oli jo tietoja Euroopassakin, ja Salomonin temppelin sijaintipaikka on pyhää aluetta vähintään kolmelle uskonnolle, eli huomion kiinnittyminen sinne ei ole yllättävää, eikä vaadi erityistä selitystä.

Ristiinnaulitun islamilaisen pyhimyksen pään kohtalo jää avoimeksi, kuten myös Pariisissa palvotun reliikin alkuperä. Mihin se muuten joutui v. 1314??
Aineellisen pyhäinjäännöksen olettaminen temppeliritareiden keskeiseksi palvonnan objektiksi ei siis ole ongelmatonta, vaikka lukuisia mahdollisuuksia jääkin auki.

1 kommentti:

  1. Arkeologi Shimon Gibson kollegoineen löysi Jerusalemista haudan 2009, jossa oli leprasta (spitaali) kärsineen ja tuberkuloosin menehtyneen miehen jäännökset. Hautalöydön tutkimuksissa on käynyt ilmi vainajan eläneen noin. 1-50 jKr. Hauta on ilmeisesti yläluokan tai pappissuvun sukuhauta.

    Gibson sanoi vainajan olleen haudattu sen ajan juutalaisten tapojen mukaan. Vainajan ruumis, kädet ja jalat oli kääritty käärinliinoilla, jotka koostuivat useasta osasta. Vainajan kasvot oli peitetty erillisellä irrallisella kasvoliinalla. Gibsonin mukaan sen ajan mukaisesti varauduttiin valekuolemaan, jos vainaja ei ollutkaan kuollut, niin heikkokuntoinenkin kykeni ravistamaan kasvoliinan pois päästä ja huutamaan apua. Gibsonin mukaan irrallisella kasvoliinalla varmistettiin ettei ketään haudattu elävältä.

    Professori Shimon Gibson sanoi, että Torinon käärinliina ei sovi yhteen ensimmäisen vuosisadan Palestiinan hautaamistapojen kanssa. Gibsonin mukaan Jerusalemin käärinliina oli kudottu eri tavalla kuin Torinon käärinliina. Jerusalemin käärinliina koostui monesta osasta, joka oli hyvin yleistä siihen aikaan. Gibsonin mukaan Torinon käärinliinassa on käytetty monimutkaisempaa toimikassidosta, joka yleistyi vasta keskiajalla.

    Shimon Gibsonin arkeologiset todisteet ovat yhtä pitäviä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Raamattu todistaa Lasaruksen ja Jeesuksen kohdalla, että heidän ruumiinsa, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla:

    Joh 11:44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä".

    Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.

    Joh 20:
    6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
    7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.

    Raamattu todistaa, että Herran Jeesuksen keho, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla. Lasaruksen kohdalla alkuteksti käyttää sanaa keiria, joka on Joh 11:44 monikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että Lasaruksen keho, kädet ja jalat käärittiin usealla liinalla. Joh 11:44 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Joh 11:44 mukaan Lasaruksen pää käärittiin erillisellä liinalla kuin muut ruumiinosat. Shimon Gibsonin arkeologisen löydön vainaja oli haudattu täsmälleen samoin kuten Lasarus.

    Joh 19:40 käärinliina sana on alkutekstissä othonion, joka esiintyy tässä monikossa. Joh 20:6 käärinliina sana on othonion, joka on tässä jakeessa monikossa. Joh 20:7 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Shimon Gibsonin arkeologinen löytö on yhtäpitävä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Herran Jeesuksen ruumis, kädet ja jalat käärittiin alkutekstiin mukaan usealla käärinliinalla sekä Hänen päässään oli ollut erillinen kasvoliina.

    Torinon käärinliinan teorian mukaan Jeesus oli käärittynä tähän yhteen käärinliinaan. Raamatun todistuksen perusteella Torinon käärinliina on huijaus ja väärennös.

    Sivun tekstilähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/torinonkaarinliina.html

    VastaaPoista